سفر به شهرهای تاریخی ایران را با قطار تجربه کنید!
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۰۲۲۱
سفر به شهرهای تاریخی همیشه برای مسافران جذاب است چرا که ما با سفر به شهرهایی مانند شیراز، یزد و یا اصفهان با فرهنگ و تاریخ کشورمان در گذشتههای دور بیشتر آشنا میشویم و بناهای قدیمی را از نزدیک مشاهده میکنیم. تجریه سفری ارزان با قطارهای کوپه ای!
به گزارش خبرگزاری دانشجو، برای سفر به شهرهای تاریخی و جذاب راههای بی شماری پیش روی ما هستند.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سفر با قطارهای کوپهای یکی از ارزانترین و به صرفهترین راهها برای رسیدن به مقصد است. همچنین شما میتوانید با خرید بلیط قطار علاوه بر صرفه جویی در هزینههای خود مقصد دومی را برای سفر در نظر بگیرید تا بتوانید از تعطیلاتی که برای مسافرت خود در نظر گرفته اید نهایت استفاده را ببرید و از دو شهر جذاب بازدید کنید.
سفر به شیراز شهر حافظ و سعدی
شیراز یکی از جذابترین مقاصد گردشگری برای تحقیق و گردش در دل تاریخ ایران است. این شهر تاریخی همیشه میزبان مسافران زیادی است که برای بازدید از تخت جمشید و پاسارگاد خود را به شیراز میرسانند تا بتوانند بناهای باقی مانده از دوران هخامنشیان را از نزدیک ببینند.
برای سفر به این شهر جذاب کافی است تا، با خرید بلیط قطار تهران شیراز خود را به شیراز برسانید. البته خرید بلیط تنها قدم برای داشت یک سفر آرام و دلنشین نیست چرا که انتخاب یک قطار خوب میتواند آرامش و امنیت سفر شما را تضمین کند.
قطار نور، بهترین قطار مسیر تهران شیراز
در حال حاضر قطار نور میتواند گزینه ایده آلی برای سفر به شهر تخت جمشید به حساب بیاید چرا که نه تنها قیمت بلیط ارزانی دارد، بلکه امکانات و خدمات قابل توجهی دارد که برای مسافران طول سفر را جذاب میکند.
قطار نور VIP لوکسترین قطار تهران شیراز است. سفر با این قطار به مسافران این امکان را میدهند تا بدون دغذغه از مسیر لذت ببرند و بتوانند با آسودگی خاطر در طول مسیر استراحت کنند.
ارائه خدمات صوتی و تصویری برای تماشای فیلم، توزیع مجلات و روزنامه، توزیع پک غذایی، در این قطار از ویژگیهای رفاهی آن به حساب میآید. همجنین مسافران میتوانند در هنگام وعدههای غذایی شام و یا ناهار با هماهنگی با مهمانداران واگن قطار از رستوران قطار غذای گرم سفارش دهند.
قطار سریر جدیدترین قطار شیراِز
قطار سریر یکی از جدیدترین قطارهای مسیر تهران شیراز است که از دی ماه سال ۹۷ فعالیت خود را در حوزه خدمات حمل و نقل ریلی به مسافران آغاز کرده است.
قطار سریر به عنوان یک قطار درجه ۱ هر یک روز درمیان مسافران را به مقصد شیراز میرساند. این قطار از خدمات صوتی و تصویری مناسبی برخوردار است تا مسافران حین سفر سرگرم باشند. همچنین پذیرایی از مسافران در این قطار با پکهای پذیرایی و توزیع آب معدنی رایگان انجام میشود.
سفر به یزد اولین شهر خشتی دنیا
اگر برای سفرهای خود زمان کافی دارید پس زمان را از دست ندهید و سعی کنید مقصد دیگری را هم برای گشت و گذار انتخاب کنید.
شهر زیبای یزد یکی از شگفت انگیزترین شهرهای ایران به حساب میآید. این شهر سنتی با جاذبههای تاریخی و گردشگری فراوانی رو به رو است که باعث شده مسافران زیادی را برای بازدید به این شهر قدیمی بکشاند.
یکی از جذابترین و هیجان انگیزترین مکانهای دیدنی شهر یزد، آتشکده مخصوص زرتشتیان به حساب میآید. این آتشکده قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و از سال ۴۷۰ میلادی تا کنون روشن مانده است. ورود به این ابینه تاریخی برای افرادی که مشتاق به بازدید از این بنا هستند آزاد است و به همین دلیل این آتشکده هیچ گاه خالی از جمعیت نمیشود.
یکی دیگر از جذابترین بناهای تاریخی یزد موزه آب و قتاتهایی است که در حال حاضر به عنوان جاذبه گردشگری از آن بازدید میشود و بهانه مناسبی را برای سفر به این شهر خشتی به مسافران میدهد.
برای سفر به شهر یزد راه سختی پیش رو نداریم! کافی است در ابتدا بهترین قطار یزد را بشناسیم و پس از آن برای خرید بلیط قطار تهران یزد اقدامات لازم را انجام دهیم. اما نکته قابل توجه این است که بهترین قطار تهران یزد برای سفری بی دغدغه کدام است؟
قطار غزال، بهترین قطار مسیر تهران یزد
یکی از بهترین و با امکاناتترین قطارهایی که در مسیر ریلی تهران یزد آماده ارائه خدمات حمل و نقلی به مسافران هستند، قطار غزال نام دارد. این قطار با وجود امکاناتو خدمات قابل توجهی که دارد به عنوان یکی از جذابترین قطارهای تهران یزد در بین مسافران معروف است.
اگر شما میخواهید هزینه مناسبی برای خرید بلیط پرداخت کنید و بهترین سفر ریلی خود را تجریه کنید پیشنهاد میکنم از این قطار برای سفر خود استفاده کنید تا رنگ تازه تری از سفر با قطار را ببینید.
منبع: خبرگزاری دانشجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۰۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
در تاریخ هر فرهنگی، فهرستی از افراد شاخص را می توان ردیف کرد که در حافظه قومی و هویت جمعی آن ملت ریشه دارند. نزدیک شدن به این مشاهیر، و تلاش برای عرضه روایتی دراماتیک و نمایشی از آنها کاری بسیار پرمخاطره و پرمسئولیت است.
به گزارش ایسنا، نورنیوز در گزارشی از «مست عشق»، فیلم محبوب این روزهای سینما نوشت: از دشوارترین کارها در عرصه هنر، تبدیل زندگی و شخصیت چهرههای محبوب، مرجع و خاطره ساز تاریخی به آثار و تولیدات نمایشی است. رفتن سراغ تولیداتی از این جنس، راه رفتن بر لبه تیغ است؛ می تواند به راحتی در ورطه ابتذال یا اغراق بغلتد و سیمای تاریخی آن شخصیت را مخدوش کند. در تاریخ هر فرهنگی، فهرستی از افراد شاخص را می توان ردیف کرد که در حافظه قومی و هویت جمعی آن ملت ریشه دارند. نزدیک شدن بهاین مشاهیر، و تلاش برای عرضه روایتی دراماتیک و نمایشی از آنها کاری بسیار پرمخاطره و پرمسئولیت است. هنرمندان اندکی هستند که به چنین کار خطیر و مسولانهای تن بدهند؛ و هنرمندان اندک تر و کم شمارتری هستند کهاین خطرپذیری را با خلاقیت و نوآوری همراه کنند، به نحوی که نه درخشش سیمای آن مشاهیر مخدوش شود و نه ذهنیت جمعی مردم از آن افراد شاخص لطمه ببیند. برای فرهنگ ایران، مولانا جلال الدین بلخی از این افرا است. بهاین اعتبار، انتخاب او به عنوان سوژه اثر هنری، انتخابی خطیر و دشوار است.
از سوی دیگر،همیشه هنرمندانی وجود داشته اند که توان و تخصص و تمایل حرفهای شان، بازسازی هنری رخدادها یا چهرههای تاریخی است. برای این هنرمندان، تاریخ چیزی به سرآمده و به پایان رسیده نیست بلکه می توان سراغش رفت و با قرائتی امروزین، آن را بازسازی و بازآفرینی کرد. حسن فتحی، به عنوان فیلمسازی ایرانی از کسانی است که به چنین بازسازی های تاریخی – هنری علاقهای ویژه و خاص دارد. در کارنامه هنری او، نگاه به اشخاص، رخدادها و جریان های تاریخی، جایگاهی ویژه دارد. او در «شب دهم» روایتی دراماتیک از واقعه عاشورا به دست می دهد و با استفاده از نشانهها و استعارههای ایرانی، درکی نوستالژیک و ملی از یک رخداد تاریخی و دینی عرضه می کند. در سریال مدار صفر درجه از تاریخ معاصر ایران، روایتی ملی می سازد و با بهره گیری درست از مولفههای رمانتیک، نمایشی اثرگذار و مخاطب پسند و باورپذیر از مبارزات استقلال طلبانه مردم ایران عرضه می کند. «پهلوانان هرگز نمی میرند»، «جیران»، «میوه ممنوعه» نیز همگی در این نکته مشترکند که فیلمساز، عناصر تاریخی و هویتی را در ساختاری رمانتیک و حرفهای بازسازی و بازآفرینی می کند.
مست عشق، جدیدترین ساخته سینمایی حسن فتحی، روی همین خط سیر هنری و براساس همین بنیان نظری ساخته شده است. او در این اثر سینمایی، سراغ مولانا ، یا به تعبیر درست تر سراغ توصیف رابطه مولانا و شمس در خلال سال های ۶۴۲ تا ۶۴۵ هجری قمری می رود. این ۳ سال، به اعتبار آنکهکی از مرموزترین و جذاب ترین ملاقات های تاریخی در آن رخ داده و نتایجی بی نهایت شگفت در پی داشته از مهم ترین مقاطع در تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران به حساب می آید.
مردم ایران، به درجات مختلف از دیدار معمایی و تاریخ ساز این دو شخصیت عظیم کمابیش خبر دارند و از اهمیت و تعیین کنندگی اش مطلع اند. حتی کسانی که تاکنون آثار منثور و منظوم مولانا و شمس را نخوانده اند از این دیدار مرموز و از این مقطع ۳ ساله زندگی مولانا چیزهایی شنیده اند. فیلم حسن فتحی، همین برش کوتاه را از زندگی مولانا و شمس برمی گزیند و با پرداختی رمانتیک و دراماتیک، آن را به اثری دیدنی تبدیل می کند. مست عشق به اعتبار اینکه موضوعی تا این اندازه مخاطب پسند و کنجکاوی برانگیز را دستمایه تولید قرار داده اثری جسورانه و هوشمندانه است.
اما این همه ماجرا نیست. فتحی ترجیح داده کار را در اقلیم سینمایی ترکیه تولید کند و در رده آثار مشترک سینمایی تعریف کند. لوکیشن های بومی قونیه به همراه ظرفیت های فنی و هنری سینمای ترکیه در بازآفرینی تاریخ دوره سلجوقی ، امکان های زیادی در اختیار فیلمساز قرار داده تا ساختاری باورپذیر و دیدنی به فیلمش بدهد. این نکته تا آنجاست که طبق نظر برخی از منتقدان، قدرت بازیگری بازیگران ترکیهای مست عشق به مراتب از سطح هنرنمایی بازیگران ایرانی این فیلم، بالاتر به نظر می رسد.
مهم ترین نکته در مست عشق، غیر از این موارد فنی، نحوه بازنمایی ملاقات تاریخی شمس و مولاناست. دیدار این دو چهره ماندگار فرهنگی ایران، آنقدر مهم و اثرگذار بوده است که در تمام تاریخ بشریت، شاید نمونههایی به تعداد انگشتان یک دست داشته باشد. این ملاقات ، عالی ترین مصداق و نمونه از یک دیدار کیمیاگرانه و تحول بخش دانسته شده، به نحوی که از یک فقیه و دانشمند معمول و متعارف، عارف و شاعری حکیم و شوریده ساخت و او را در فهرست مفاخر تاریخ بشری جای داد. سئوال این است که آیا «مست عشق» توانسته است چنین دیدار ناب و بی مانندی را به خوبی بازنمایی کند؟ آیا عظمت و ابهت مولانا و شمس، و نیز اهمیت ملاقات بی بدیل این دو سیمای تابناک، در این اثر بازتابی شایسته یافته است؟
به نظر می رسد فتحی در این مقصود، با تمام خلاقیت ها و نازک اندیشی هایش، آنگونه که انتظار می رفت توفیق نداشته است. دیدار این دو شخصیت تاریخ ساز،چیزی بیش از یک ملاقات، ولو ملاقات مهم، از آب درنیامده است، و نشانی از یک دیدار یکّه و بی بدیل در آن نیست. برخورد شمس و مولانا، داستان طلاشدن مس در یک فرایند مرموز انسانی است. بیننده انتظار دارد چنین تحولی را ملموس تر از اینکه هست در فیلم ببیند. مخاطب، آنچه از گفت و گوی این دو چهره در خلوت می بیند مباحثاتی است که هر روز در مجامع و محافل علمی سنتی و مدرن جریان دارد. هرروز صدها حلقه از این نشست های علمی میان دانشمندان شکل می گرفته اما هیچ کدام به نتیجهای منتج نشد که دیدار شمس و مولانا منتج شد. کم نیستند مولوی پژوهانی که معتقدند جنس این دیدار،اساسا از جنس مواجهات علمی و مدرسی نبوده و آنِ دیگری داشته است. به تصویر کشیدن باورپذیر این دگردیسی، ناکامی بزرگ حسن فتحی در مست عشق است.
این نقیصه را بازی انتقادبرانگیز شهاب حسینی (در نقش شمس) و پارسا پیروزفر (در نقش مولانا) دوچندان کرده است. نه مولانای قبل از دیدار با شمس، خوب از آب درآمده است و نه مولانای بعد از دیدار. فرق پیروزفر قبل از ملاقات با شهاب حسینی و بعد از ملاقات با او چندان زیاد نیست. نه مولانای فقیه و دانشمند، به درستی در فیلم بازنمایی شده و نه مولانای شوریده و شاعر. از سوی دیگر، تصویری که شهاب حسینی از شمس عرضه می کند تصویری نامنسجم و پریشان است. بخشی از این شخصیت پردازی های ضعیف، به خاطر ضعف فیلمنامه فتحی - توحیدی است و بخش مهم دیگری از آن، به خاطر ناکامی حسینی – پیروزفر در ایفای نقش.
علاوه بر این، زبان انتخابی نویسندگان فیلمنامه نیز زبانی هویت دار و استخوان دار نیست. گاهی به زبان امروزین نزدیک است و گاهی به شدت کهن و باستانی می شود و در مجموع، از ساخت زبانی مستحکم و اثرگذاری که فتحی در شب دهم، میوه ممنوعه و سایر آثارش به استخدام گرفته بود در مست عشق خبری نیست.
البته فیلمساز در استفاده از سبک روایی «تداعی در تداعی» به خوبی عمل کرده و احتمالا با الهام گیری از روش کار خود مولانا در روایت گری مثنوی، جابجایی های جالب و جذاب زمانی را در فیلم گنجانده که کشش اثر را برای مخاطب بیشتر می کند. علاوه بر این، پیوند دادن خشونت و عشق در نمونه سردار سلجوقی و مریم، دختر مسیحی، به خوبی در خدمت خط روایی داستان است و جذابیت از دست رفته دیدار مولانا و شمس را تاحدی جبران می کند. شروع فیلم با صحنههایی خوش ساخت از جنگ های خونبار مغولی است. این آغاز شکوهمند، ضرباهنگ فیلم را بالا می برد و بیننده را از همان ابتدا در برابر یک اثر خوش ساخت منتظر می گذارد. موسیقی روان فیلم هم تماشاگر را در فضایی صوفیانه و شرقی قرار می دهد و در پایان اثر، صدای لطیف علیرضا قربانی، خاطره فیلم را در ذهن هر مخاطبی ماندگار می کند. بهاین ترتیب ، «مست عشق» با یک شروع غافلگیرانه و یک پایان شکوهمند، در خیال بیننده جای می گیرد.
«مست عشق» به رغم تمام فراز و فرودهایش اثری دیدنی و توصیه کردنی است. این اثر شریف، مسیری تازه را در سینمای ایران باز می کند و می تواند حلقه مهمی برای زنجیره آثاری باشد که فیلمسازان جوان و خلاق ایرانی با الهام گیری از آن، رخدادها و شخصیت های تاریخی را دراماتیک و دیدنی کنند.
انتهای پیام